Kisah Muslim Nusantara Wali Songo
Cerita Muslim di Indonesia disebut Wali Songo
Twilight hampir dilancarkan
di kampung Gapuro, Gresik, Jawa Timur, menjelang bulan Ramadan. Tiada angin.
Awan seperti berhenti berbaris. Kaligrafi marmar yang indah yang diukir menjadi
batu adalah seperti saksi sejarah. Itulah kuburan Syeikh Maulana Malik Ibrahim,
yang meninggal pada 12 Rabiul Awal 822 Hijriah, atau 8 April 1419.
Di atas batu nisan, ayat
suci al-Quran ditulis: Surah Ali Imran 185, Ar-Rahman 26-27, At-Taubah 21-22,
dan Ayat Kursi. Terdapat juga satu siri kata pujian Arab untuk Malik Ibrahim:
"Dia seorang guru yang bangga dengan pegawai, di mana para sultan dan
menteri meminta nasihat. Orang yang sopan dan murah hati terhadap golongan
miskin. Orang yang gembira kerana mati syahid, disanjung di bidang kerajaan dan
agama. "
Itulah terjemahan tanpa
tulisan pada kubur marmer dengan gerbang berbentuk seperti kubah. Dalam
beberapa sumber sejarah tradisional, Sheikh Maulana Malik Ibrahim dikatakan
sebagai ahli Wali Songo, tokoh utama dalam penyebaran Islam di Jawa. Ahli
sejarah G.W.J. Drewes menekankan bahawa Maulana Malik Ibrahim adalah tokoh
pertama yang dilihat sebagai penjaga di antara orang-orang kudus.
"Dia adalah pengkhotbah
terawal," tulis Drewes dalam bukunya, New Light on the Coming of Islam in
Indonesia. Judul Sheikh dan Maulana, yang dilampirkan dengan nama Malik
Ibrahim, menurut sejarawan Hoessein Djajadiningrat, membuktikan bahawa dia
adalah seorang ulama yang hebat. Tajuknya hanya untuk pemimpin Islam yang
mempunyai tahap tinggi.
Walaupun Malik Ibrahim tidak
termasuk dalam pangkat Wali Songo, menurut Hoessein, jelas dia adalah seorang
pemegang amanah. Istilah Wali Songo berasal dari kata-kata "wali" dan
"songo". Perkataan wali berasal dari bahasa Arab, waliyullah,
seseorang yang dicintai oleh Allah - kekasih Tuhan. Kata songo berasal dari
bahasa Jawa, yang bermaksud sembilan.
Ada wali termasuk anggota
Wali Songo - yang terdiri dari sembilan orang - dan ada wali yang bukan anggota
"dewan" Wali Songo. Konsep "dewan pemegang amanah"
berjumlah sembilan dianggap telah diterima pakai dari pemahaman Hindu-Jawa yang
dibangun sebelum kemasukan Islam. Wali Songo seolah-olah sama dengan sembilan
tuhan yang bertakhta di sembilan arahan kardinal.
Kuwera berkuasa di utara,
Isana di timur laut. Indra di timur, Agni di tenggara, dan Kama di selatan. Dewa
Surya terletak di barat daya, Yama di barat, Bayu, atau Nayu, di barat laut,
dan Shiva di tengah. Orang-orang kudus dikenali sebagai manusia yang dekat
dengan Tuhan. Mereka adalah ulama yang menyemai benih Islam di Jawadwipa.
Angka-angka para pekudus -
seperti yang diceritakan dalam kronik dan "kesusasteraan" berkata -
selalu dikaitkan dengan kekuatan ajaib yang luar biasa. Walau bagaimanapun,
sehingga sekarang, belum ada kesepakatan mengenai siapa Sembilan Penjaga.
Terdapat pelbagai pendapat, masing-masing dengan sebabnya sendiri.
Secara umumnya orang
berfikir bahawa apa yang termasuk dalam Wali Songo adalah: Sheikh Maulana Malik
Ibrahim alias Sunan Gresik, Raden Rakhmad alias Sunan Ampel, Raden Paku alias
Sunan Giri, Syarif Hidayatullah alias Sunan Gunung Jati, Raden Maulana Makdum
Ibrahim aka Sunan Bonang, Syarifuddin alias Sunan Drajat, Jafar Sodiq alias
Sunan Kudus, Raden Syahid alias Sunan Kalijaga, dan Raden Umar Sayid alias
Sunan Muria.
Walau bagaimanapun,
komposisi Wali nan Sembilan juga mempunyai banyak versi. Prof. Soekmono dalam
bukunya, Pengantar Sejarah Kebudayaan Indonesia, Volume III, tidak termasuk
Sheikh Maulana Malik Ibrahim dalam barisan Wali Songo. Profesor sejarah budaya
di Universiti Indonesia sebaliknya meletakkan Sitih Siti Jenar, alias Syekh
Lemah Abang, sebagai ahli Wali Songo.
Malangnya, Soekmono tidak
menawarkan hujah mengapa Maulana Malik Ibrahim tidak dimasukkan sebagai Wali
Songo. Dia hanya menyebut Sheikh Siti Jenar sebagai tokoh yang sangat popular.
Siti Jenar dihukum mati oleh Wali Songo, kerana ia dianggap menyebarkan ajaran
sesat tentang jubuhing kawulo Gusti (kesatuan hamba dengan Tuhannya), yang
dapat menggoncang iman orang ramai dan menggoncang syariah Islam.
Di samping itu, Wali Songo
juga ditafsirkan sebagai sebuah institusi atau dewan pengajaran. Istilah
sembilan dirujuk oleh sembilan fungsi koordinat di institusi misi. Teori ini
diterangkan dalam buku Wali Songo; Penyebar Islam di Tanah Jawa oleh Asnan
Wahyudi dan Abu Khalid.
Kedua-dua penulis merujuk
kepada buku Kanz Al-'ulum oleh Ibn Bathuthah. Mereka menjelaskan, sebagai
institusi mubaligh, Wali Songo telah mengalami sekurang-kurangnya lima
perubahan ahli. Pada masa awal, ahli-ahlinya terdiri daripada Maulana Malik
Ibrahim, Ishaq, Ahmad Jumad Al-Kubra, Muhammad Al-Magribi, Malik Israel,
Muhammad Al-Akbar, Maulana Hasanuddin, Aliyuddin, dan Sheikh Subakir.
Pada masa kedua, Raden
Rakhmad (Sunan Ampel), Sunan Kudus, Syarif Hidayatullah (Sunan Gunung Jati),
dan Sunan Bonang masuk untuk menggantikan Maulana Malik Ibrahim, Malik Israel,
Ali Akbar, dan Maulana Hasanuddin - yang meninggal dunia. Dalam tempoh ketiga,
masuk Sunan Giri, menggantikan Ishaq yang pindah ke Pasai, Aceh, dan Sunan
Kalijaga diganti
Dalam tempoh keempat, Raden Patah dan Fatullah Khan memasuki
pangkat Wali Songo. Dua tokoh ini menggantikan Ahmad Jumad Al-Kubra dan
Muhammad Al-Magribi yang meninggal dunia. Sunan Muria menduduki institusi Wali
Songo dalam tempoh yang terakhir. Dia menggantikan Raden Patah, yang naik
takhta sebagai Raja pertama Demak Bintoro.
Analisis kronologi mengandungi banyak kelemahan. Sebagai
contoh, Sunan Ampel, yang dikatakan telah meninggal pada tahun 1445. Dalam
versi ini dinyatakan, seolah-olah Sunan Ampel masih dalam kontemporer Sunan
Kudus, Sunan Bonang, Sunan Drajat, Sunan Kalijaga, dan Sunan Muria. Malah,
Sunan Kudus tinggal di tahun 1540an.
Sunan Bonang dan Sunan Drajat adalah anak-anak Sunan Ampel.
Sunan Bonang adalah guru Sunan Kalijaga, yang merupakan putra Sunan Muria.
Bagaimana mungkin Sunan Ampel menjadi kontemporari Sunan Muria? Lagipun, angka
Wali Songo yang disebut dalam buku ini - Aliyuddin, Ali Akbar, dan Fatullah
Khan - bukan pemegang amanah yang terkenal di Jawa.
Nama mereka jarang dijumpai dalam historiografi tradisional,
baik dalam bentuk serat dan kronik. Sebenarnya, di Jawa terdapat puluhan
manuskrip purba dalam bentuk kronik, saga, dan serat, yang memberitahu
orang-orang kudus. Kebanyakan kronik juga menggambarkan, Wali Songo hidup dalam
tempoh yang sama.
Orang-orang kudus, menurut versi kronik, dikatakan sering
mengadakan mesyuarat di Masjid Demak dan Masjid "Sang Cipta Rasa"
(Cirebon). Di sana mereka membahas pelbagai isu keselamatan dan kenegaraan.
Kisah sedemikian, antara lain, dapat dibaca dalam Chronicle of Demak, Chronicle
of Cirebon, dan Chronicle of Tanah Jawi.
Contoh Cirebon, sebagai contoh, menyatakan bahawa pada 1426,
para pekudus berkumpul di Gunung Ciremai. Mereka mengadakan mesyuarat yang
diketuai oleh Sunan Ampel, membentuk "Lembaga Penjaga Songo". Sunan
Gunung Jati dilantik sebagai pemegang amanah katib, atau imam para pemegang
amanah. Ahli-ahlinya terdiri daripada Sunan Ampel, Sheikh Maulana Magribi,
Sunan Bonang, Sunan Ngudung alias Sunan Kudus, Sunan Kalijaga, Sunan Muria,
Syekh Lemah Abang, Syekh Betong, dan Sunan Majagung.
Digabungkan dengan Sunan Gunung Jati, bilangan pemegang
amanah sebenarnya menjadi 10 orang. Nama-nama Wali Songo yang ditulis dalam
Babad Cirebon adalah berbeza dari yang ditulis di Babad Tanah Jawi. Di Babad
Tanah Jawi, yang berasal dari Jawa Tengah, nama Sheikh Betong dan Sheikh
Majagung tidak dijumpai. Sebaliknya, Sunan Giri dan Sunan Drajat akan dijumpai.
Namun, peranan Wali Songo jelas tidak terbatas pada bidang
keagamaan. Mereka juga bertindak sebagai penasihat kepada raja. Sebenarnya,
Sunan Giri membentuk dinasti agama, dan politiknya berkuasa di Gresik, Tuban
dan sekitarnya. Dia membenarkan penobatan Joko Tingkir sebagai Raja Pajang
dengan gelar Sultan Hadiwijaya, setelah kekuasaan Raja Demak reda.
Di luar Wali Songo, ada puluhan tokoh terkemuka yang
menyebarkan Islam di Jawa yang juga dianggap sebagai orang suci. Hanya,
biasanya mereka berkuasa di kawasan itu tidak seberapa luasnya. Sunan Tembayat,
misalnya, dikenali sebagai pedakwah di Tembayat, sebuah daerah di Kabupaten
Klaten, Jawa Tengah. Dia dilegalisir sebagai pelajar Sunan Kalijaga.
Sunan Tembayat adalah Duke Semarang yang terkenal dengan
nama Ki Ageng Pandanarang. Berdasarkan cerita kronik yang dipetik oleh H.J. De
Graaf dan T.H. Pigeuad, Pandanaran meninggalkan takhtanya kerana cinta kepada
ajaran Islam yang disampaikan oleh Sunan Kalijaga. Pada tahun 1512, Pandanarang
menyerahkan tampuk pemerintahan kepada adiknya.
"Dia dan isterinya bersara dari dunia yang ramai,"
tulis De Graaf dan Pigeaud dalam buku The First Islamic Kingdom di Jawa.
"Ini pasangan bangsawan Jawa yang berkeliaran untuk mencari kedamaian
batin, sementara berkhotbah," kata dua ahli sejarah dari Leiden
University, Belanda.
Setelah pengembaraan, Pandanarang dan istrinya bekerja untuk
wanita saudagar beras di Wedi, Klaten. Akhirnya dia menetap di Tembayat sebagai
guru Al-Quran. Selama 25 tahun, Pandanarang hidup sebagai santo sebagai Sunan
Tembayat. Dia meninggal pada 1537 dan dikebumikan di sana. Kompleks makam Sunan
Tembayat terbuat dari batu yang diukir, menyerupai bentuk Kuil Bentar di Jawa
Timur dan kuil di Bali.
Prasasti makam Sunan Tembayat ditulis, makam ini pertama
kali dipulihkan pada tahun 1566 oleh Raja Pajang, Sultan Hadiwijaya.
"Kemudian, pada tahun 1633, Sultan Agung Mataram memperluas dan
memperindah bangunan makam Tembayat," tulis De Graaf. Cerita kisah sihir
seorang santo dari Semarang yang dikebumikan di Tembayat, menurut De Graaf,
telah beredar luas di kalangan orang Jawa sejak pertengahan abad ke-17.
Kisah ini dicatatkan dalam naskah klasik oleh Panembahan
Kajoran dari Yogyakarta, yang ditulis pada tahun 1677. Teks ini pertama kali
diperiksa oleh D.A. Pejabat Kesihatan pada tahun 1909. Dan sekarang, bukti
sejarah disimpan di Muzium Leiden, Belanda. "Dengan cara itu, legenda itu
mempunyai kebenaran teras," tulis De Graaf, yang digelar "Bapa
Sejarah Jawa".
Selain Sunan Tembayat - menurut versi Babad Tanah Jawi -
Sunan Kalijaga juga memiliki murid lain, Sunan Geseng. Nama asli pemegang ruang
sap adalah Ki Cokrojoyo. Suatu ketika, semasa pengembaraannya, Sunan Kalijaga
terpikat dengan suara manis Ki Crokro yang menyanyi setelah mengetuk sap.
Kalijaga meminta Ki Cokro untuk menggantikan lagunya dengan
mengingati Allah. Apabila Ki Cokro dhikr, tiba-tiba gula yang dibuatnya dari
bilik itu berubah menjadi emas. Petani ini hairan. Dia mahu belajar dengan
Sunan Kalijaga. Untuk menguji penentuan calon pelajarnya, Sunan Kalijaga
memberitahu ki Cokro kepada dhikr tanpa henti, sebelum dia datang lagi.
Setahun kemudian, Sunan Kalijaga teringat Ki Cokro. Aulia
memerintahkan pelajarnya untuk mencari Ki Cokro, yang dhikr di tengah-tengah
hutan. Mereka mendapati sukar untuk mencari, kerana tempat di mana Ki Cokro
dhikr telah berubah menjadi padang rumput dan semak-semak. Syahdan, selepas
pelajar-pelajar Sunan Kalijaga membakar rumput, Ki Cokro nampak sujud kepada
Kiblat.
Tubuhnya terbakar, aka cakeng, dimakan dengan api. Tetapi,
penorehan bilik itu masih dalam keadaan baik, mulutnya menggumam. Sunan
Kalijaga bangun dan menamakannya Sunan Geseng. Beliau menyebarkan Islam di
kampung Jatinom, sekitar 10 kilometer dari kota Klaten ke utara. Penduduk
Jatinom tahu Sunan Geseng sebagai Ki Ageng Gribik.
Nama julinya berangkat dari pilihan Sunan Geseng untuk
tinggal di rumah yang berbumbung gribik - menenun daun sawit. Mengikut legenda
tempatan, ketika Ki Ageng Gribik kembali dari melakukan ibadah haji, ia melihat
penduduk Jatinom kelaparan. Dia membawa sepotong apem cake, diedarkan kepada
ratusan orang yang kelaparan. Semua orang mendapatnya.
Kia Ageng Gribik meminta orang lapar untuk makan sekeping
kue apem sambil berkata dhikr: Ya-Qowiyyu (Allah SWT). Mereka juga penuh dan
sihat. Sehingga kini, masyarakat Jatinom menghidupkan semula legenda Ki Ageng
Gribik dengan mengadakan upacara "Ya-Qowiyyu" setiap bulan Syafar.
Penduduk membuat apem kek, kemudian dideposit ke masjid.
Apem dikumpulkan dalam beratus-ratus ribu. Keseluruhannya, beratnya sekitar 40
tan. Kemuncak upacara berlangsung selepas solat Jumaat. Dari menara masjid, kek
apem diedarkan oleh para pelajar sambil melakukan dhikr, Ya-Qowiyyu ...
Beribu-ribu orang menghadiri upacara untuk melawan "kerjasama
bersama" apem.
Kisah Ki Ageng Gribik adalah salah satu daripada banyak
mitos tentang para pekudus. Legenda agama yang ditulis oleh kronik, menurut De
Graaf, mempunyai nilai kebenaran yang sedikit. Hanya mereka yang mempunyai kepercayaan
pemegang amanah, katanya, mempunyai kepastian sejarah yang cukup kuat. Kuburan
mereka masih sangat dihormati. Dalam tempoh abad ke-16 hingga abad ke-17,
keturunan orang-orang kudus juga memainkan peranan penting dalam sejarah
politik Jawa.
Selama 40 hari, Raden Paku bermeditasi di sebuah gua. Dia
berlutut, meminta petunjuk Allah, mahu menubuhkan sebuah sekolah asrama. Pada
tengah malam, mesej bapanya, Sheikh Maulana Ishak, bergema sekali lagi:
"Kemudian, ketika tiba masa, mendirikan sebuah sekolah asrama Islam di
Gresik." Mesej yang tidak terlalu sukar, sebenarnya.
Tetapi, dia diminta untuk mencari tanah yang sama seperti
tanah dalam pakej ini. Selepas meditasi, Raden Paku pergi bersiar-siar. Di
sebuah bukit di kampung Sidomukti, Kebomas, ia kemudian mendirikan Pesantren
Giri. Sejak itu, Raden Paku juga dikenali sebagai Sunan Giri. Dalam bahasa
Sansekerta, "giri" bermaksud gunung.
Walau bagaimanapun, tidak ada peninggalan yang menunjukkan
kebesaran Pesantren Giri - yang berkembang menjadi Kerajaan Giri Kedaton. Tidak
ada juga jejak istana. Sekarang, di kawasan berbukit, hanya tapak Kedaton,
kira-kira satu kilometer dari makam Sunan Giri, dapat dilihat. Di tapak ini
terdapat langgar 6 x 5 meter.
Di sana, dikatakan, telah berdiri sebuah masjid, di mana
Sunan Giri mengajar Islam. Terdapat juga bekas tempat untuk wudhu dalam bentuk
kolam berukuran 1 x 1 meter. Tempat ini kelihatan kosong dari pengunjung.
"Memang ramai orang tidak mengetahui tapak ini," kata Muhammad Hasan,
Setiausaha Yayasan Sunan Giri, kepada GATRA.
Syahdan, Sekolah Asrama Giri terkenal di seluruh Jawa,
bahkan ke Madura, Lombok, Kalimantan, Sulawesi dan Maluku. Menurut Babad Tanah
Jawi, pelajar Sunan Giri juga tersebar ke China, Mesir, Arab dan Eropa.
Pesantren Giri adalah pusat ajaran monoteisme dan fiqh, karena Sunan Giri
meletakkan ajaran Islam di Al Qur'an dan Sunnah para Rasul.
Dia tidak mahu berkompromi dengan adat istiadat, yang
dianggapnya merosakkan kemurnian Islam. Oleh itu, Sunan Giri dianggap sebagai
pemimpin "putih", sebuah mazhab yang didukung oleh Sunan Ampel dan
Sunan Drajat. Tetapi, Sunan Kalijaga menganggap kaedah pemberitaan Sunan Giri
tegar. Menurut Sunan Kalijaga, khotbah juga harus menggunakan pendekatan
budaya.
Sebagai contoh oleh wayang. Pengertian ini mendapat sokongan
dari Sunan Bonang, Sunan Muria, Sunan Kudus, dan Sunan Gunung Jati. Perdebatan
antara orang-orang kudus telah memuncak pada peresmian Masjid Demak.
"Aliran Tuban" - Sunan Kalijaga cs - ingin memeriahkan perasmian
wayang. Tetapi, menurut Sunan Giri, menonton wayang masih haram, karena gambar
boneka itu berbentuk manusia.
Akhirnya, Sunan Kalijaga mencari jalan tengah. Beliau
mencadangkan agar bentuk boneka itu berubah: menjadi nipis dan tidak menyerupai
manusia. Sejak itu, boneka beber bertukar menjadi boneka wayang kulit. Ketika
Sunan Ampel, "pengerusi" orang-orang kudus, meninggal pada tahun
1478, Sunan Giri dilantik sebagai penggantinya. Atas usul Sunan Kalijaga, dia
diberi gelar Prabu Satmata.
Dilaporkan pemberian penganugerahan berlangsung pada tanggal
9 Maret 1487, yang kemudiannya ditetapkan sebagai ulang tahun Kabupaten Gresik.
Antara Wali nan Sembilan, Sunan Giri juga dikenali sebagai ahli politik dan
pentadbiran negeri. Beliau pernah menyusun peraturan dan garis panduan yang
ketat untuk prosedur di istana. Pandangan politiknya juga digunakan sebagai
rujukan.
Menurut Dr. H.J. De Graaf, kelahiran berbagai kerajaan
Islam, seperti Demak, Pajang, dan Mataram, tidak dapat dipisahkan dari peran
Sunan Giri. Pengaruhnya, kata sejarawan Jawa, melintasi Jawa, seperti Makassar,
Hitu, dan Ternate. Dikatakan bahawa seorang raja hanya sah jika kerajaannya
disetujui oleh Sunan Giri.
Pengaruh Sunan Giri dicatat dalam teks sejarah Melalui
Rekening Ambon, serta berita Portugis dan Belanda di Kepulauan Maluku. Dalam
teks itu, kedudukan Sunan Giri adalah seperti yang disamakan oleh Paus untuk
Katolik Roma, atau khalifah untuk umat Islam. Malah di dalam Chronicle of
Demak, peranan Sunan Giri telah direkodkan.
Apabila Kerajaan Majapahit runtuh kerana diserang oleh Raja
Girindrawardhana dari Kaling Kediri, pada tahun 1478, Sunan Giri dinobatkan
sebagai raja peralihan. Selama 40 hari, Sunan Giri menganggap jawatan itu.
Selepas itu, dia menyerahkannya kepada Raden Patah, putra Raja Majapahit,
Brawijaya Kertabhumi.
Sejak itu, Kerajaan Demak Bintoro didirikan dan dianggap
kerajaan Islam pertama di Jawa. Sebenarnya, Sunan Giri telah menjadi raja Giri
Kedaton sejak 1470. Namun, pemerintah Giri lebih dikenal sebagai pemerintah
ulama dan pusat penyebaran Islam. Sebagai sebuah kerajaan, sempadan juga tidak
jelas.
Rupa-rupanya, Sunan Giri memilih jejak ayahnya, Sheikh
Maulana Ishak, seorang ulama dari Gujarat yang menetap di Pasai, sekarang Aceh.
Ibunya Dewi Sekardadu, putri Raja Blambangan Hindu bernama Prabu Menak Sembuyu.
Kisah Sunan Giri bermula ketika Maulana Ishak berminat mengunjungi Jawa Timur,
karena ia ingin menyebarkan Islam.
Selepas bertemu dengan Sunan Ampel, yang masih sepupunya,
beliau dinasihatkan untuk berkhotbah di kawasan Blambangan. Pada masa itu,
masyarakat Blambangan terkena wabak penyakit. Malah, anak perempuan Raja
Blambangan, Dewi Sekardadu, telah dijangkiti. Semua doktor terkenal tidak
berjaya merawatnya.
Akhirnya, raja mengumumkan pertandingan: yang berjaya
merawat Dewi, jika seorang lelaki akan menjadi perkahwinan yang diatur
dengannya, jika seorang wanita dijadikan adik angkat sang dewi. Tetapi, tiada
siapa yang dapat memenangi pertandingan itu. Di tengah-tengah putus asa, raja
itu mengirim Patih Bajul Sengara mencari pertapa yang kuat.
Dalam pencarian itu, patih bertemu dengan pertapa kuat, Resi
Kandayana. Resit ini memberikan "rujukan" mengenai Sheikh Maulana
Ishak. Ternyata, Maulana Ishak ingin merawat Dewi Sekardadu, jika Raja Menak
Sembuyu dan keluarganya sanggup beralih ke Islam. Selepas Dewi Sekardadu
sembuh, syarat Maulana Ishak telah dipenuhi.
Seluruh keluarga kerajaan adalah orang Islam. Selepas itu,
Dewa Sekardadu telah berkahwin dengan Maulana Ishak. Malangnya, Raja Menak
Sembuyu tidak sepenuh hati menjadi seorang Muslim. Dia juga iri hati menonton
Maulana Ishak berjaya mengubah kebanyakan orangnya. Dia cuba menyekat
penyebaran Islam, dan bahkan menghantar pengikutnya untuk membunuh Maulana
Ishak.
Merasa jiwanya terancam, Maulana Ishak akhirnya meninggalkan
Blambangan, dan kembali ke Pasai. Sebelum berangkat, dia hanya menasihatkan
Dewi Sekardadu - yang hamil selama tujuh bulan - supaya anaknya diberi nama
Raden Paku. Setelah bayi lelaki itu lahir, Prabu Menak Sembuyu membenci kebenciannya
terhadap anak Maulana Ishak dengan membuangnya ke dalam laut di dada.
Suatu ketika dahulu, dada itu ditemui oleh seorang kru kapal
dagang dari Gresik, yang sedang menuju ke pulau Bali. Bayi itu kemudian
diserahkan kepada Nyai Ageng Pinatih, pemilik kapal itu. Sejak itu, budak
lelaki yang kemudiannya bernama Joko Samudro dibesarkan dan dibesarkan. Pada
usia tujuh tahun, Joko Samudro didepositkan di pertapaan Sunan Ampel, untuk
mempelajari Islam.
Kerana kecerdasannya, anak itu diberi gelaran "Maulana
'Ainul Yaqin". Selepas bertahun-tahun belajar, Joko Samudro dan anaknya,
Raden Maulana Makhdum Ibrahim, dihantar oleh Sunan Ampel untuk belajar di
Mekah. Tetapi, mereka mesti berhenti di Pasai, untuk bertemu dengan Sheikh
Maulana Ishak.
Rupa-rupanya, Sunan Ampel ingin membawa Raden Paku dan ayah
biologisnya bersama-sama. Selepas belajar selama tujuh tahun di Pasai, mereka
kembali ke Jawa. Pada masa itu, Maulana Ishak memberikan Raden Paku dengan
sebilangan tanah, kemudian memintanya untuk menubuhkan sebuah pesantren di
tempat yang sama warna dan bau tanah yang diberikannya.
Sekarang, hampir tidak ada bekas bangunan Pesantren Giri.
Tetapi, jejak mesej Sunan Giri masih meninggalkan kesan. Ketetapannya untuk
membersihkan Islam juga diikuti oleh pengganti beliau. Sunan Giri meninggal
pada tahun 1506 Masihi, pada usia 63 tahun. Ia dikuburkan di Desa Giri,
Kecamatan Kabupaten, Kabupaten Gresik, Jawa Timur